När jag jobbade inom hemtjänsten så jobbade vi i arbetslag vilket innebar att vi gick till samma brukare/vårdtagare på förmiddags- och eftermiddagspass. De visste vem som skulle komma hem till dem och hjälpa dem. En oerhört stor trygghet och kontinuitet för dem som behövde hjälp.
Nu så är det ett minne blott, det existerar inte längre. Nu jobbar hemtjänstpersonalen efter en arbetstelefon – "life care". I den ligger dagens jobb och rutt vilket innebär att det kan komma flera olika personal under en och samma dag. När ska Borlänge Kommun tänka om och göra rätt? Tittar man på mätningar som görs/har gjorts inom Säbo och hjälp i hemmet (hemtjänst) så ligger Borlänge inte bra till. Och för att inte tala om den höga sjukfrånvaron.
Annons
Annons
Nu är det dags att förändra allt till det bättre så Borlänge Kommun blir en attraktiv kommun att vilja jobba i samt att de som får hjälp kan vara stolta över få hjälpen från Borlänge.
Undersköterska inom kommunen

Insändarskribenten menar att det arbetssätt som man tidigare jobbade efter inom hemtjänsten var bättre.
Bild: Janerik Henriksson/TT